Print deze pagina

Hoe werkt Dry Needling?

Wanneer u pijn en spanning (bijvoorbeeld door stress) in uw lichaam heeft, gaat uw lichaam dit vaak op een verkeerde manier proberen te compenseren waardoor uw lichaamshouding verandert (dus ook de lengte van uw spieren). Onnodig aanspannen van de schouders en rugspieren zorgen al snel voor deze vervelende pijn. Hierdoor verkrampen uw spieren, wat vaak opnieuw pijn veroorzaakt en lang aanhoudt.

Spierontspanning

Met de Dry Needling behandelmethode bereiken we met een speciale dunne naald de kleine ‘verhardingen/knoopjes’ die zijn ontstaan in uw spieren. Dit worden ook wel triggerpoints genoemd. De dunne naald zorgt ervoor dat de spier een reflex toont: de spier spant zich kort aan en ontspant zich daarna. De verkramping wordt hiermee opgeheven, waardoor uw pijn verdwijnt en de spierfunctie verbetert. Dry Needling is een zeer veilige en zeer efficiënte methode waar veel mensen baat bij hebben!

Dry Needling bij Triggerpoints

Triggerpoints zijn eenvoudig gezegd de verharde ‘knopen’ in de spieren die ervoor kunnen zorgen dat iemand pijn ervaart. Wanneer je met de vingers drukt op een triggerpoint dan is de pijn meestal direct herkenbaar.

Maar hoe uiten triggerpoints zich nog meer?

• Pijn en/of stijfheid in een spier
  • Het niet goed kunnen bewegen van gewrichten (bijvoorbeeld de schouder)
  • Verminderde kracht in de spieren (bijvoorbeeld in de rug)
  • Anders bewegen door pijn
  • Tintelingen in armen en benen
  • Hoofdpijn en/of duizeligheid

Na een gesprek en gericht onderzoek brengen we uw klachten in kaart. Uw spieren worden hierbij nader onderzocht die mogelijk triggerpoints bevatten en met Dry Needling behandelbaar zijn. Dry Needling is dus ook een geschikte behandelmethode bij verschillende rugklachten.

Hoe voelt Dry Needling aan?

Dry Needling is niet pijnlijk, maar natuurlijk ervaart iedereen dit weer anders. Het inbrengen van het naaldje in de huid kan licht gevoelig zijn. Wanneer de naald de triggerpoint aanprikt ontstaat er een kleine ‘aanspanning’ in de spier (de twitch) wat een kortdurend krampgevoel kan geven.

Opleiding

Fysiotherapeuten kunnen zich laten scholen in de dry needling therapie via drie cursussen. De eerste cursus is voor de behandeling van de spieren van arm en been. De tweede cursus is bestemd voor de spieren rond de wervelkolom. De derde cursus is speciaal voor patiënten met hoofdpijn en/of kaakproblematiek.

Linda Grootendorst, Daphne Vergeer en Krista van Kempen hebben de opleiding Dry Needling met succes afgerond en passen de techniek regelmatig toe, met het gewenste effect.

Wilt u meer weten, neem gerust contact met ons op via 0172-603434 (Ter Aar) – 0172-212147 (Boskoop) of via info@fysiotopfit.nl